ADAKAH SYARIKAT ENTERPRISE PERLU MEMBAYAR CUKAI ?

Enterprise tertakluk pada cukai atau tidak?


Adakah syarikat Enterprise perlu membayar cukai?

Pertanyaan ini memang selalu bermain di minda para usahawan yang berani dan gigih mengejar impian . Oleh itu, mari kita teliti berdasarkan Akta Cukai Pendapatan 1967 (Akta 53).


Semua perniagaan di Malaysia termasuk syarikat Enterprise adalah tertakluk kepada kewajipan membayar cukai. Ini bermakna syarikat Enterprise perlu melaporkan dan membayar cukai pendapatan kepada LHDN. Oleh itu, syarikat Enterprise perlu mematuhi undang-undang cukai negara.

Terdapat beberapa takad atau ambang percukaian yang perlu dipertimbangkan untuk menentukan sama ada sesebuah perniagaan Enterprise perlu membayar cukai atau tidak. Akta Cukai Pendapatan 1967 memberikan panduan yang jelas mengenai syarat-syarat tersebut.

Sebagai contoh, Seksyen 3 dalam Akta Cukai Pendapatan 1967 menyatakan bahawa setiap individu atau syarikat yang memperoleh pendapatan di Malaysia adalah tertakluk kepada cukai pendapatan. Ini termasuklah syarikat Enterprise. Jadi, jika syarikat Enterprise memperoleh pendapatan di Malaysia, ia perlu melaporkan dan membayar cukai pendapatan.

Sekiranya kita ingin melihat contoh pengiraan mudah mengenai penolakan dan insentif cukai bagi syarikat Enterprise, bayangkan syarikat Enterprise tersebut memperoleh pendapatan kasar sebanyak RM100,000 dalam satu tahun. Bagus! Namun, kita perlu memperhitungkan penolakan yang dibenarkan untuk mencari jumlah pendapatan bersih.

Penolakan termasuk kos operasi, pembelian inventori, gaji pekerja, kos iklan, dan lain-lain. Misalnya, jika jumlah penolakan adalah RM20,000, maka pendapatan bersih syarikat Enterprise ialah RM100,000 - RM20,000 = RM80,000.

Seterusnya, kita perlu mempertimbangkan kadar cukai pendapatan yang telah ditetapkan oleh LHDN. Mari kita ambil contoh kadar cukai pendapatan korporat 24%. Jadi, jumlah cukai yang perlu dibayar oleh syarikat Enterprise ialah RM80,000 x 24% = RM19,200.

Adakah terdapat pengecualian atau insentif cukai yang boleh digunakan oleh syarikat Enterprise? Ini adalah soalan yang penting. Terdapat beberapa insentif cukai yang ditawarkan oleh kerajaan untuk mendorong pertumbuhan perniagaan dan industri tertentu.

Contohnya, kerajaan mungkin menawarkan insentif cukai untuk industri baru, pelaburan dalam R&D, atau aktiviti yang membantu pembangunan ekonomi negara. Oleh itu, syarikat Enterprise harus sentiasa mengkaji dan memahami insentif cukai yang berkaitan dengan perniagaan mereka.

Untuk melaporkan percukaian cukai, syarikat Enterprise tidak menggunakan Borang C seperti syarikat korporat. Sebaliknya, mereka perlu mengisi Borang B pada ketika melaporkan cukai pendapatan. Borang B adalah borang yang digunakan untuk keperluan percukaian individu dan syarikat tidak berkaitan dengan syarikat korporat.



Saya ingin menegaskan bahawa pentingnya dapatkan nasihat daripada ejen cukai berdaftar atau akauntan bertauliah dalam pengurusan cukai perniagaan. Mereka mempunyai pengetahuan dan pengalaman yang mendalam mengenai undang-undang cukai dan peraturan semasa.

Boleh dapatkan nasihat daripada ejen cukai berdaftar atau akauntan bertauliah di firma pengurusan syarikat MOF MANAGEMENT SDN. BHD. Mereka akan membantu anda dalam menyemak, mengurus, dan melaporkan cukai perniagaan dengan betul dan memastikan pematuhan yang tepat.

Jangan ragu untuk mendapatkan nasihat profesional ini. Ia adalah langkah penting dalam perkembangan dan pengurusan cukai perniagaan yang berjaya.

Saya berharap penjelasan ini memberikan pemahaman yang lebih jelas kepada anda mengenai keperluan cukai bagi syarikat Enterprise di Malaysia. Sekiranya anda mempunyai pertanyaan lanjut, jangan ragu untuk bertanya. Kami MOF MANAGEMENT sedia membantu anda.


Jika ada sebarang pertanyaan sila hubungi di Talian Rasmi kami:-

𝟬𝟵-𝟴𝟱𝟬𝟮𝟭𝟰𝟬 - Khidmat Setiausaha Syarikat (Corp. Secretary Serv)
𝟬𝟵-𝟴𝟱𝟬𝟮𝟭𝟰𝟳 - Khidmat Perakaunan (Accountant Serv)
𝟬𝟵-𝟴𝟱𝟬𝟮𝟭𝟰𝟭 - Khidmat Perakaunan (Accountant Serv)
𝟬𝟵-𝟴𝟱𝟬𝟮𝟭𝟰𝟰 - Khidmat Percukaian & Perlesenan CIDB/MOF/dll
𝟬𝟵-𝟴𝟱𝟬𝟱𝟰𝟵𝟰 - Khidmat Takaful AM/Projek/Logistik dan Pengurusan Harta Pusaka lslam

" 𝐁𝐨𝐬𝐬 𝐉𝐚𝐧𝐠𝐚𝐧 𝐫𝐢𝐬𝐚𝐮, 𝐤𝐚𝐦𝐢 𝐛𝐨𝐥𝐞𝐡 𝐮𝐫𝐮𝐬𝐤𝐚𝐧 𝐒𝐲𝐚𝐫𝐢𝐤𝐚𝐭 𝐝𝐚𝐫𝐢 𝐀 𝐡𝐢𝐧𝐠𝐠𝐚 𝐙. 𝐁𝐨𝐬𝐬 𝐡𝐚𝐧𝐲𝐚 𝐩𝐞𝐫𝐥𝐮 𝐟𝐨𝐤𝐮𝐬 𝐛𝐞𝐫𝐧𝐢𝐚𝐠𝐚 𝐬𝐚𝐡𝐚𝐣𝐚 𝐬𝐞𝐠𝐚𝐥𝐚 𝐡𝐚𝐥 𝐩𝐞𝐧𝐠𝐮𝐫𝐮𝐬𝐚𝐧 𝐒𝐲𝐚𝐫𝐢𝐤𝐚𝐭 𝐬𝐞𝐫𝐚𝐡𝐤𝐚𝐧 𝐤𝐞𝐩𝐚𝐝𝐚 𝐤𝐚𝐦𝐢 -> 𝙈𝙊𝙁 𝙢𝙖𝙣𝙖𝙜𝙚𝙢𝙚𝙣𝙩 𝙩𝙚𝙖𝙢 "
.
------------------------------
Perkhidmatan Kami/ Our Services:
.
► 𝑃𝑒𝑛𝑢𝑏𝑢ℎ𝑎𝑛 𝑠𝑦𝑎𝑟𝑖𝑘𝑎𝑡 (𝐼𝑛𝑐𝑜𝑟𝑝. 𝐶𝑜𝑚𝑝𝑎𝑛𝑦)
► 𝑃𝑒𝑟𝑘ℎ𝑖𝑚𝑎𝑡𝑎𝑛 𝐴𝑘𝑎𝑢𝑛𝑡𝑎𝑛 (𝑃𝑒𝑛𝑦𝑎𝑡𝑎 𝐾𝑒𝑤𝑎𝑛𝑔𝑎𝑛)
► 𝑃𝑒𝑟𝑘ℎ𝑖𝑚𝑎𝑡𝑎𝑛 𝑆𝑒𝑡𝑖𝑎𝑢𝑠𝑎ℎ𝑎 𝑆𝑦𝑎𝑟𝑖𝑘𝑎𝑡 (𝐶𝑜.𝑆𝑒𝑐)
► 𝐾ℎ𝑖𝑑𝑚𝑎𝑡 𝑃𝑒𝑛𝑔𝑢𝑟𝑢𝑠𝑎𝑛 & 𝑃𝑒𝑟𝑙𝑒𝑠𝑒𝑛𝑎𝑛
► 𝐾𝑜𝑛𝑠𝑢𝑙𝑡𝑎𝑠𝑖 𝑃𝑒𝑟𝑛𝑖𝑎𝑔𝑎𝑎𝑛 & 𝐾𝑒𝑤𝑎𝑛𝑔𝑎𝑛
► 𝐾ℎ𝑖𝑑𝑚𝑎𝑡 𝐾𝑒𝑠 𝑃𝑒𝑟𝑐𝑢𝑘𝑎𝑖𝑎𝑛 𝑑𝑎𝑛 𝑍𝑎𝑘𝑎𝑡
► 𝐼𝑛𝑠𝑢𝑟𝑎𝑛𝑠 𝑇𝑎𝑘𝑎𝑓𝑢𝑙 𝑃𝑟𝑜𝑗𝑒𝑘 𝑑𝑎𝑛 𝐴𝑚
► 𝐾ℎ𝑖𝑑𝑚𝑎𝑡 𝑃𝑒𝑛𝑔𝑢𝑟𝑢𝑠𝑎𝑛 𝐻𝑎𝑟𝑡𝑎 𝑃𝑢𝑠𝑎𝑘𝑎 (𝐼𝑠𝑙𝑎𝑚𝑖𝑐 𝐸𝑠𝑡𝑎𝑡𝑒)

Follow juga kami disini :-

FB : https://www.facebook.com/mofmgt Link-In : https://www.linkedin.com/company/mof-management/about/?viewAsMember=true Googleweb : https://mof-management-sdn-bhd.business.site/?utm_source=gmb&utm_medium=referral&fbclid=IwAR3DimB1JurEHQBQmTGIVS4DGDa11svNo3vmkzWHs



Comments

Popular posts from this blog

SIJIL PEMATUHAN PERCUKAIAN - TCC